14. marts 2025
Kilde: Aarhus Kommune - Teknik og Miljø - 14. marts 2025
Fysisk montering af kameraer til DataFromSky-detektering: Uge 11
Frigravning af eksisterende styreapparat ved Nørreport: Uge 11
Frigravning af eksisterende styreapparat ved Mejlgade: Uge 12
Diverse tests og kabelopmærkning: Uge 11-12
Styreapparatsskift: Søndag uge 12 – mandag uge 13
Ressourcer til opfølgning, justering, retablering m.m.: Man-ons uge 13
Lavere omløbstid
Mere fleksibel styring
Mere effektiv styring af letbaneprioriteringer = mindre spildtid
Opprioritering af bløde trafikanter - særligt ifm. letbaneprioriteringer
Kontinuerlig indsamling af trafikdata/-tællinger i hele krydset
Mulighed for AD-HOC programjusteringer/optimeringer fremadrettet
Der forventes samlet set en mere effektiv trafikafvikling med reducerede rejsetider og reducerede ventetider over en bred kam.
Mere intelligent lænkning til Nørreportkrydset og i store perioder frigørelse fra lænkning
Meget lavere omløbstider
Meget mere fleksibel styring
Kontinuerlig indsamling af trafikdata/-tællinger i hele krydset
Mulighed for AD-HOC programjusteringer/optimeringer fremadrettet
Der forventes samlet set markant reducerede ventetider for cyklister i Mejlgade – og dermed også for fodgængere der skal på tværs af Nørreport. Der er risiko for øget kødannelse på Nørrebrogade i myldretiderne, men dette følges tæt og der foretages program justeringer efter behov.